רטיבות קפילארית

מה זה רטיבות קפילארית?

בתים רבים מועדים לפורענות של רטיבות בקירות או מתחת לרצפה עקב חורף קשה והצפות מהגג, מרזב סתום. התפוררות איטום מעטפת הבית או הבניין, פיצוץ בצנרת ועוד. אחד הגורמים לכך שמים יעלו למעלה במקרה של רטיבות וייספגו בקירות הבית זה בגלל חוק כימי ולרטיבות הזו קוראים רטיבות קפילארית. 

המונח קפילארי הוא מאנגלית ופירושו – נימים, אלה הם צינורות מאוד דקיקים, אשר באים לתאר רטיבות קפילארית בבית. זוהי יכולתם של המים לטפס למעלה בניגוד לכוח הכבידה. הם יכולים לטפס כך עד מטר אחד, על גבי קיר או כל חומר אחר אשר סופג אותם ומעלה אותם כלפי מעלה. מי שלמד פעם קצת כימיה אולי נתקל בתיאור של התופעה הזו במילים "הכוח הנימי של המים". כאשר המים מטפסים למעלה, כאשר כוח הכובד מושך מטה, היא בגלל אותם נימים וככול שהם יהיו יותר דקים כך המים יעלו יותר גבוה.

כאמור המים יכולים לטפס עד לגובה של מטר, אולם ברוב המקרים היא נעצרת נמוך יותר. תופעה זו מעידה על קיומם של מים בתחתית הקיר או יסודות הבניין ועוד, מתחת לשכבת ריצוף, או ממש מתחת לקרקע.

רטיבות קפילארית מתחת ליסודות הבניין

מומחה של חברה העוסקת בייבוש מבנים, מסביר איך נוצרת רטיבות קפילארית מתחת ליסודות הבניין, עד שהיא עלולה להגיע לעמודי הבטון של הבניין עצמם. ידוע הוא כי בכל בניין יש יסודות שנבנו מבטון, ויש גם מעטפת בטון שמקיפה את החלק התחתון של הבניין ואת הקרקע. כאשר במשך שנים ירדו גשמים והצטברו מי תהום מתחת לבית, יש מצב שאולי המעטפת הזו המונעת מהמים לזרום מעלה התפוררה ואז המים יעלו למעלה וזה בדיוק מה שנקרא רטיבות קפילארית. הם יטפסו ממי התהום ויעלו לתוך היסודות של הבניין, מה שעלול לגרום להתפוררות של עוד ועוד שכבות בטון ועד לסכנה של ממש. כאשר זהו המצב, יש להזמין אנשי מקצוע אשר יזהו מהיכן זורמים המים ויאטמו את המקומות המועדים לפורענות. 

ייבוש מבנים רטיבות קפילארית
רטיבות בבית

אטימה עושים בדרך כלל בקרקע דרך יסודות המבנה, או מתחת לריצוף, של חדרים רטובים או מתחת למשטחים מרוצפים בחוץ, כדי למנוע זרימה של מים מעלה. כאשר האיטום הזה נפגם, המים מנסים לעשות את דרכם בשל אותו חוק טבע כימי כלפי מעלה.

איך מונעים רטיבות קפילארית?

מניעת רטיבות קפילארית יכולה להתבצע בצורות שונות. או שיוצרים הפרדה בין הקירות לבין מקור הרטיבות, או שמספיגים את הבטון בחומרי איטום המונעים ספיגה של מים. רטיבות קפילארית מתרחשת לרוב במבנים צמודי קרקע, אבל היא יכולה לקרות גם בבניינים בגלל ליקויי איטום. רק מאתר נזילות מוסמך יכול לאתר את הרטיבות הזו באמצעות מצלמות תרמיות או גלאי לחות ובאמצעים ממוחשבים לאתר את מקור הנזילה. חברת ייבוש מבנים היא הכתובת לייבוש רטיבות קפילארית.

עשוי לעניין אותך: ייבוש רטיבות מתחת לריצוףייבוש תת רצפתי